Wednesday, July 15, 2015

Memory of Alan Berkowitz, 憶琴友柏士隱


November 23rd, 2002
at China Institute of America, 125 East 65th street NYC
NYQS Annual Conference, Guqin Music: People, Poetry and Place.

“Qin Players of Yore and their Lore” 昔時琴人昔時義 (lecture)
Alan BERKOWITZ tells the poignant stories of emperors, real and legendary, scholar-officials, literati, poets, high-minded recluses, Confucians and Daoists, demonstrating how their tales helped to make the qin an aesthetic emblem of self-cultivation. Lore about these qin aficionados of early and medieval China highlights the literary and artistic landscape of traditional Chinese culture.
柏士隱先生告訴我們真實及傳說中 一些尖銳深刻的故事 包括皇帝 士大夫 文人 詩人 高人隱士及儒者道人 他們如何運用琴道的言行表現 來象徵自我的修養 這些古代和中古時期的琴癡們 在文學及藝術中表現的智慧 永遠閃耀在中國傳統文化之中 -- from NYQS website.

Alan and Mingmei
2004 Chinese New Year at Rahway NJ Peiyou and Stephen's house warming party.


September 18, 2009 at the NYQS yaji at Museum of Art and Origins.

John and Alan

June 8th 2014, at John and Suzanne's home in NJ

Happily Hooked on China

By Carol Brévart-Demm

我記憶中的Alan

從一開始跟袁老師學琴時就認識Alan 了(2000年), 他那時學平沙落雁, 有一回我們一起跟袁老師學氣功. 是因為我提早到了上課地點, 而Alan 還沒上完. 袁老師就讓我們一起在最後十幾分鐘的時間練一下簡單的氣功. 這是我記憶中最早的Alan. 

後來幾次都是在紐約琴社的雅集上見面, Alan 總是用很標準的中文跟我們說話, 溫文儒雅是一直以來對他的印象. 那時他的兒子還在唸小學. 琴會後大家一起在紐約中城的大四川用晚餐, 看他們父子情深很感溫馨. 

Alan 住費城, 因為住的離紐約市比較遠所以也無法參加每一次紐約琴社辦的雅集. 但2004年過年我們剛搬到Rahway NJ, 他還特別開兩個多小時車程參加我們的house warming party. 很讓我感動. 09年也特別與夫人參加了我與一位非洲藝術收藏家朋友在其家中辦的雅集. 還記得那天雅集結束後我跟Alan 說在Amazon買到了他的關於魏晉隱士研究的書 (http://www.sup.org/books/title/?id=317). 他很自謙的說那書很難讀(他用dry這個形容詞). 我說才讀了序言, 覺得還懂. 他說早知就先把序言傳給我看我也不用花那麼多錢買一整本書來讀. 其實確實如他所言, 讀起來有點辛苦, 我後來還是選了其他中文的關於隱士的書先看, 想回過來再讀英文時應該會容易懂一點, 不料才在最近又把他的書拿出來讀的時候, 便聽到他在旅遊台北時往生的消息.

最後一次見Alan 是去年六月在John 唐世璋先生的家的雅集. 大家都很高興在久未見面之後, 見到他與他的夫人. 他看起來還是神采奕奕. 我們聊到他前幾年到台灣的一些事, 聊到他兒子已大學畢業,找到了工作. 怎麼也不會想到那竟然是最後一次見面話家常. 

雖然與Alan 的緣份就這麼幾次屈指可數, 可他散發出的人文氣質是讓人永難忘懷. As Bo says, he was truly a scholar and gentleman. 

Alan 享年六十五歲.


Just found this photo that has Alan with us, and this was taken in july 2002 The NYQS had a museum trip to DC. Freer Gallery.